همشهری آنلاین: علیرضا کمالی‌نژاد در نشست نقد و بررسی فیلم قرآنی «ملک سلیمان(ع)» در ایکنا مطرح کرد که اگر قرار بود نامی دیگر برای این فیلم انتخاب شود، بهترین عنوان «شیعه‌نامه» بود؛ چرا که در این فیلم سعی شده بصیرت مهدوی و شیعی مورد توجه قرار گیرد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) روز گذشته، 26 مهرماه، عوامل فیلم سینمایی «ملک سلیمان(ع)» میهمان ایکنا بودند. در این جلسه که با حضور «شهریار بحرانی»؛ کارگردان، «مجتبی فرآورده»؛ تهیه‌کننده، «امین زندگانی»؛ بازیگر، «علیرضا کمالی‌نژاد»؛ بازیگر و حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید اصفهانیان»؛ سرپرست گروه تحقیقات قرآنی فیلم، برگزار شد، این فیلم قرآنی که توانسته استانداردهای سینمای کشورمان را بالا ببرد، به نقد گذاشته شد.

در ابتدای این جلسه، بحرانی درباره نحوه شکل‌گیری این فیلم اظهار کرد: تولید این فیلم سینمایی به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 83 آغاز شد؛ چرا که وزارت ارشاد مصمم بود یک فیلم فاخر قرآنی خارج از مدیوم تلویزیون ساخته شود. در ادامه با پیشنهاد مجتبی فرآورده (تهیه‌کننده) قرار شد که ما داستان حضرت سلیمان (ع) و درخواست ملکشان از خداوند را کار کنیم.

وی افزود: نگارش فیلمنامه این کار حدوداً دو سال و در دو بخش طول کشید. در بخش اول که قسمت قرآنی کار را در بر می‌گرفت، گروهی به سرپرستی حجت‌الاسلام اصفهانیان کار خود را آغاز کرد. این گروه تمام آیاتی را که به حضرت سلیمان (ع) یا حضرت داود (ع) مرتبط می‌شد، مورد توجه قرار ‌داد؛ همچنین آیه‌هایی که به شیاطین یا اجنه توجه داشتند. گروه دوم نیز که به سرپرستی حجت‌الاسلام و‌المسلمین «حمید محمدی» فعالیت می‌کرد، کار تحقیقی در مورد روایات مرتبط با حضرت سلیمان (ع) را انجام می‌داد.

این کارگردان ارزشی ادامه داد: به واسطه این دو مرحله تحقیقاتی ما توانستیم، برای اولین‌بار تصویری تقریباً روشن از حضرت سلیمان (ع) به دست آوریم. البته همزمان گروه‌های دیگری چون معماری، کارهای تحقیقاتی این فیلم مرتبط به خود را انجام می‌دادند. دلیل این تحقیقات نیز این بود که قوم بنی‌اسرائیل قومی بیابانگرد بود که خود تمدن نداشتند؛ بنابراین از تمدن‌های حاشیه‌ای استفاده می‌کردند.

بحرانی اضافه کرد: من و مجتبی فرآورده نیز تحقیقات تاریخی کار را انجام می‌دادیم. در این تحقیقات همان‌گونه که مشخص بود، این نکته مورد توجه قرار گرفت که قوم بنی‌اسرایئل قومی لجوج بود که پیامبران خود را آزار می‌دادند. البته تفکر دنیامحور بنی‌اسرایئل همچنان باقی است که ما نمود بارز آن را در تفکر زیربنایی غرب مشاهده می‌کنیم.

وی، همچنین، در خصوص تکنولوژی فیلم گفت: ما یک‌سری تحقیقات نیز درباره فن‌آوری روز سینما انجام دادیم؛ چرا که در بخش‌های مختلف از جمله صداگذاری و غیره دچار کمبودهایی بودیم که منجر به یک‌سری سفرهای تحقیقاتی شد تا بتوانیم همراه گروه که در سفرها شرکت داشتند، با موضوعات تکنیکی سینما بیشتر آشنا شویم. بعد از طی این مراحل نوشتن فیلمنامه که یک کار گروهی (بحرانی، قدیریان و فرآورده) بود، آغاز شد. البته طی 39 باری که سناریو بازنویسی شد، ما از مشاوره اساتید حوزه و دانشگاه هم بهره بردیم.

در ادامه جلسه مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده «ملک سلیمان (ع)»، درباره چگونگی تولید فیلم اظهار کرد: مسلماً در کشور ما فیلمی که قرار است برای اولین‌بار با ساختار ویژه‌ای ساخته شود، تولیدش دشوار است؛ به ویژه این که ما در هنگام شروع مشوقان کمی داشتیم؛ حتی باید گفت بیشتر افراد در انتظار به زمین خوردن کار بودند، اما به همت گروه مصمم و به مدد حمایت و اعتماد چند مدیر (جعفری جلوه، حیدریان، رضاداد و شاه‌حسینی) این کار ساخته شد.

وی ادامه داد: دلیل مشارکت با یک کشور خارجی برای ساخت فیلم نیز این بود که ما به دلیل کمبود در برخی زمینه‌ها چاره‌ای جز این همکاری نداشتیم. برای مثال، ما در زمینه صدای دالبی دیجیتال، DI و جلوه‌های بصری امکانات لازم و کافی را درکشور نداشتیم؛ بنابراین در ابتدا خواستیم با اروپا همکاری کنیم، اما پس از مدتی دریافتیم که قادریم خود در این عرصه‌ها ورود داشته باشیم، پس سعی کردیم با کشوری به توافق برسیم که ما را در رسیدن به خواسته‌‌هایمان کمک کند؛ لذا با «لئو لو» (طراح جلوه‌های ویژه و کامپیوتری) ارتباط برقرار شد تا ما را در رسیدن به هدفمان کمک کند.

امین زندگانی، بازیگر «ملک سلیمان (ع)»، که ایفاگر نقش سلیمان نبی (ع) در فیلم بود در سخنانی تصریح کرد: من برای پذیرش نقش حضرت سلیمان احتیاجی به مشاوره نداشتم، چون برای این کار انتخاب شدم و خیلی خوشحالم که این لیاقت را داشتم تا بتوانم چنین شخصیتی را ایفا کنم. البته برای این اشتیاق و خوشحالی خود نیز چند دلیل داشتم؛ دلیل اول، وجود شهریار بحرانی و مجتبی فرآورده و دلیل دوم، داستان و مضمون و نهایتاً گروهی بود که برای این کار انتخاب شده بودند.

وی ادامه داد: در این فیلم من بعد از مدتها این احساس را داشتم که کار فیلم نمی‌کنم؛ بلکه کارم از سر دل است. در حقیقت این فیلم یک حرکت گروهی بود برای گفتن یک حرف. هر چند راهنمایی‌های بحرانی در طول کار به من در ایفای نقش کمک کرد. نکته دیگر این که جدا از شعارهای رایج که درباره نقش‌های مذهبی می‌شود، باید بگویم با تمام سختی‌های موجود و عدم حمایت‌هایی که هنوز ادامه دارد، با لطف خدا این کار توانست تولید و اکران شود.

زندگانی متذکر شد: من در فیلم حضرت سلیمان (ع) نقش اول کار نیستم؛ بلکه خود کار است که نقش اصلی را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، باید بگویم که تمامی بازیگران در این فیلم نقش اول بودند، هر چند هنوز هم با وجود این که این فیلم ساخته شده و تماشاگران هم از آن استقبال کرده‌اند، به شهریار بحرانی نیز گفتم که من لیاقت ایفای چنین نقش مهمی را نداشتم.

این بازیگر در پاسخ به این سؤال که اجرای این گونه نقش‌ها با کاراکترهای شخصی چه تفاوتی دارد، توضیح داد: پرواضح است که ایفای نقش‌های تاریخی در مقایسه با نقش‌‌های شهری کاملاً دشوار است؛ چرا که تمامی صحنه‌ها واقعی بود، نه در استودیو. در ضمن ایفای شخصیتی که از آن در تاریخ و دین به عنوان یک چهره برتر نام برده می‌شود و بازیگران بزرگی هم نقش آن را بازی کرده‌اند، دشوار است تا کار بتواند با ذائقه مردم هم‌خوان باشد.

کمالی نژاد دیگر بازیگر فیلم نیز در خصوص «ملک سلیمان (ع)» گفت: در ابتدا باید بگویم که نقش هر اندازه که سخت‌تر باشد، بازیگر برای ایفای آن بیشتر ترغیب می‌شود. اما من می‌خواهم بحث دیگری را مطرح کنم؛ این که اگر قرار بود نامی دیگر برای این فیلم انتخاب شود، بهترین عنوان «شیعه‌نامه» بود؛ چرا که در این فیلم سعی شده بصیرت مهدوی و شیعی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این فیلم می‌خواهد برای نسل جوان حاوی نکاتی باشد تا از آن بهره برند؛ برخلاف بسیاری از مواقع که ما از جوانان تنها توقع انجام کارهای دلخواهمان را داریم. این فیلم همچنین می‌خواهد الگوسازی موفق برای تفکر شیعی و اسلامی باشد تا جوانان به دور از دستورهای رایج با اشتیاق قلبی سمت آن جذب شوند.

این بازیگر اضافه کرد: خدا را بارها شکر می‌کنم که ما چهارده معصوم عزیز را داریم که اگر بخواهیم به آنان متوسل شویم، همچنان عاشقانه به اسلام عشق خواهیم ورزید؛ عشق‌ورزیی که به وضوح در فیلم «ملک سلیمان(ع)» به چشم می‌خورد. در خاتمه کلام، من به عنوان یکی از اعضای گروه، سعی کردم تا در پیشبرد این کار کمکی هر چند کوچک کرده باشم.

کد خبر 118765
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز